Mire? Mennyit?
Sokakban felmerülhet a kérdés: Mennyi lóerőt lehet még kihozni az autómból? A válasz egyszerű és mégis nagyon bonyolult. Ha nagy vonalakban szeretnénk válaszolni, azt mondanánk:
- szívó benzin ill. diesel + 10 – 15%
- turbó benzin ill. diesel + 20 – 30%
De ez így sajnos nem állja meg a helyét. Adjunk pontosabb választ.
Az izmosítást befolyásolják a motor paraméterei (kopottság, olajcserék mindenkori elvégzése, turbó állapota, az autóban levő motor karakterisztikája stb.)
Két tesóautó között is lehetnek különbségek. Hiába ugyanaz a típus, a gyártás, a motorkód, mégis előfordulnak eltérések. Nem ugyanazt az olajat töltötték bele (és nem ugyanazzal a gyakorisággal), esetleg nem szállít a benzinpumpa ugyanannyit, kevesebbet mér a légtömegmérője, jobban el van dugulva a katalizátor… stb.. E differenciák miatt jelentős szórásokban lehet csak gondolkozni.
Ráadásul azt gondolnánk, hogy pl. egy 1.4-es, 16 szelepes, 75 lóerővel rendelkező motor + 10%-tól nem fog repülni. Ha a nyers matematikát nézzük ez igaz. Ellenben, ha azt tapasztaljuk, hogy a motor dinamikusabb, az addigi „3500-tól megindul, és 5500-nál vége van” tartomány kiszélesedik 2800-tól 6500-ig, ráadásul a motor nem fárad, akkor nyilvánvaló, hogy nyertünk egy jóval (ki)használhatóbb erőforrást. És végezetül azt sem szabad elfelejteni, az autónk dinamikusabb lett, ráadásul a fogyasztása is csökkent.
Tehát a kérdés: MIT VESZÍTHETÜNK?
Vannak olyan motorkonstrukciók, melyek magukban hordozzák a nagy lóerő többlet lehetőségét, és természetesen vannak olyanok melyek sajnos csak kisebb mértékben növelhetőek biztonságosan. Pl.:
- VW, AUDI konszern gyári kihasználtsága kb.40% (Evidens, hogy sokkal nagyobb teljesítményre képesek!)
- OPEL, PSA konszern gyári kihasználtsága kb.50-60% (Jól és biztonságosan tuningolhatóak, de kisebb a növekedés)
Egy 130 lovas Passat utcai tuningja elérheti a 170 lóerőt, de készítettünk már 210 Le és 505 Nm nyomatékút is anélkül, hogy mechanikusan cseréltünk volna alkatrészeket. Ellenben szenvedtünk már 82 lovas Opel Vectra tuningjával, és alig bírtunk elérni 25 lóerő többletet.
Ezzel nem a két gyártó között vonok párhuzamot! Csak szeretnék rávilágítani, hogy vannak jobban (a tuning szempontjából nézve) eltalált motorok és vannak kevésbé jók.
Természetesen a biztos módszer annak megállapítására, hogy mit lehet kihozni az általunk megvásárolt gépjárműből, ha felhívunk egy tuninggal foglalkozó céget és megérdeklődjük, mik a határai a motornak?
Jó tanács!
Nem minden cég tud ugyanannyit kihozni az Általunk megjelölt típusból! Minden cégnek megvannak a maga titkos favoritjai, azok az autótípusok, melyeket többször, jó eredmények elérésével tuningoltak (hiszen színes a tuningolandó autók palettája), ezért jól teszik, ha több helyen érdeklődnek: ki mit mennyiért és mennyire bír vállalni.